Turistika Vyšné Ružbachy – turistické a cyklistické trasy z kúpeľov

Plánujete pešiu turistiku alebo výlet na bicykloch z Vyšných Ružbách? V nasledujúcich riadkoch vám predstavíme obľúbené a nenáročné, ale i tie pomerne náročné, turistické trasy z kúpeľov Vyšné Ružbachy, ktoré vás dovedú až na najvyšší vrchol Pienin – Vysoké skalky. Turistika a Vyšné Ružbachy to veru ide dohromady.

kúpele Veľká Kýčera západ vyhliadka

Vysokohorské prostredie a liečivé pramene sú najväčším lákadlom kúpeľov vo Vyšných Ružbachoch

Obec Vyšné Ružbachy sa nachádza na východných svahoch Spišskej Magury. Na základe vysokohorského prostredia a prítomnosťou liečivých prameňov sa stali kúpele Vyšné Ružbachy každoročne vyhľadávané mnohými turistami a kúpeľnými hosťami.

Okolie Vyšných Ružbách ponúka veľa tipov na výlety, predovšetkým kopce Spišskej Magury, Ľubovnianskej vrchoviny i Pieninského národného parku, sú ako stvorené na výlet, turistiku či cykloturistiku. V okolí Ružbách môžete absolvovať nenáročné prechádzky areálom kúpeľov či obcou alebo sa vydať do odľahlejších miest. Turistické trasy z kúpeľov Vyšné Ružbachy sú vyhľadávané aj náročnejšími turistami.

Turistické trasy z kúpeľov Vyšné Ružbachy a okolia

Možnosti na turistiku vo Vyššných Ružbachoch sú pestré. Najobľúbenejšie turistické trasy z kúpeľov Vyšné Ružbachy sú (zoradené podľa náročnosti):

• Jaskyňa v Čube,
  • Rekreačný chodník Sovia Poľana,
  • Sovia Poľana,
  • Veľká Kýčera,
  • Ružbašská kúpeľná trasa,
  • K najvyššiemu vrchu Pienin,
  • K Stráňanskému jazeru,
  • Kyslíkové trasy,
  • Cesta minerálnych prameňov.

Foto/Zdroj: Veľká Kýčera, východná vyhliadka – Vyšné Ružbachy a Stará Ľubovňa / Obec Vyšné Ružbachy

kúpele Veľká Kýčera východ vyhliadka

Jaskyňa v Čube

Východisko trasy je z Vyšných Ružbách pri hlavnom smerovníku pri termálnom kúpalisku Izabela. Následne budete pokračovať po zelenej turistickej značke smerom na Pánske Lúky/ Podolínec. Po 40 minútach chôdze prídete k smerovníku so smerovkou, ktorá ukazuje smer k Jaskyni pod Čubou.

Trasa k jaskyni od smerovníka trvá 10 minút. Jaskyňa v Čube je 18 m dlhá jaskyňa, ktorá je verejnosti voľne prípustná. Vstupovať môžete na vlastné nebezpečenstvo.

Rekreačný chodník Sovia Poľana

Rekreačný chodník Sovia Poľana patrí k obľúbeným a nenáročným turistickým trasám v okolí Vyšných Ružbách. Ide o veľmi peknú lesnú prechádzku v blízkosti chotára Vyšných Ružbách. Chodník prechádza druhovo a priestorovo rozmanitými porastami, spája viacero prírodných pozoruhodností, ako opustené objekty niekdajšej geologickej a banskej činnosti, a je zaujímavý aj z botanického, dendrologického, či lesníckeho hľadiska.

Z Vyšných Ružbách je najdostupnejšie miesto napojenia na rekreačný chodník pri jaskyni v Čube po zelenej turistickej trase, prípadne v blízkosti smerovníka Košiare po žltej turistickej značke.

Sovia Poľana

Na Soviu Poľanu vedú dva značené turistické chodníky, a to žlto značený chodník (1,3 hodiny) a modro značený turistický chodník (necelé 2 hodiny).

Zo Sovej Poľany je možné ďalej pokračovať k bodu Pod Zbojníckym stolom a následne po zelenej turistickej trase až ku bodu Veterný vrch rázcestie. Ďalej je možné pokračovať po modrej ďalej na Toporecké a Magurské sedlo.

Veľká Kýčera

Priamo na vrchol Veľkej Kýčery nevedie žiadna turisticky značená trasa, no môžete sa tam dostať rôznymi vyšľapanými cestičkami. Najjednoduchší prístup je od smerovníka Sovia Poľana. Trasa na Veľkú Kýčeru nie je náročná, celkové trvanie trasy je odhadované na 3 – 3,5 hod.

Fotografie

Ružbašská kúpeľná trasa

Kúpele Vyšné Ružbachy – Na Poľane – Pod Grúňom – Veterný vrch – Kúpele Vyšné Ružbachy

Východiskovým bodom tejto turistickej trasy sú kúpele Vyšné Ružbachy. Ide o stredne náročnú turistickú trasu, ktorá zaberie minimálne 6 hodín. Trasa má dĺžku 18,4 km. Túra začína pri Ružbašskom kráteri. Pokračovať budete po zelenej turistickej trase, okolo SKI Park Vyšné Ružbachy až ku križovatke na Poľane, tu odbočíme doľava na žltú značku k bodu Pod Grúňom. Na nej odbočíte doprava na červenú značku a pokračujete ďalej k Veternému vrchu.

Prednedávnom pribudla i hrebeňová trasa, ktorá vedie po žltej značke od bodu Na Poľane priamo na Veterný vrch. Nová miestna žltá trasa je o niečo kratšia ako pôvodná smerom na bod Pod Grúňnom.

Na Veterný vrch sa dostanete aj po červenej turistickej značke z Vyšných Ružbách, okolo Pamätníka partizánov. Trasa začína pri hlavnom smerovníku pri kúpalisku Izabela. Ak nie ste náročný turista, ľahká prechádzka, ktorá trvá približne hodinku ku pamätníku, môže byť príjemných spestrením pobytu vo Vyšných Ružbachoch.

Veterný vrch (1111 m) je najvyšším vrchom východnej časti Spišskej Magury a je z neho krásny výhľad na Vysoké Tatry a Spišskú Maguru. Na vrchole sa nachádza menšia odpočinková zóna, pribudla i zaujímavá rezbárska práca z dreva v podobe stojaceho medveďa.

K Stráňanskému jazeru

K Stráňanskému jazeru vedie turistická trasa z Veterného vrchu. Z Veterného vrchu pôjdete červenou/zelenou značkou, ktorá smeruje do Veľkého Lipníka. Na rázcestí Za Kvasníkom sa napojíte na zelenú (tu už bude viesť len zelená) značku k Stráňanskému Jazeru. Trvanie trasy z Veterného vrchu k Stráňanskému jazeru je cca 50 minút.

K najvyššiemu vrchu Pienin

Kúpele Vyšné Ružbachy – Na Poľane – Stráňanské sedlo – Vysoké skalky – Kúpele Vyšné Ružbachy

Východiskový bod trasy sú kúpele Vyšné Ružbachy. Trasa je náročná, vhodná len pre skúsených turistov. Odhadovaný čas na prejdenie sa pohybuje okolo 9 hodín, trasa má dĺžku 26,8 km. Podobne ako predchádzajúca turistická trasa z ružbažských kúpeľov, aj táto smeruje až k bodu Poľana. Následne budete pokračovať ďalej po zelenej turistickej trase k Stráňanskému sedlu, ďalej do Sedla pod Vysokými skalkami, ktoré leží na slovensko-poľskej hranici.

Stále pokračuje zelenej značke chodníkom na Kapralowa Wysoka a po krátkom stúpaní dosiahneme vyhliadkový vrchol a najvyšší vrch Pienin Vysoké skalky (Wysokie Skalky, 1050 m). Pohľad z nich je úchvatný od Spišskej Magury na juhu, cez Belianske Tatry na západe až po Tri Koruny na severe. Po rovnakej trase sa vrátite do obce Vyšné Ružbachy.

Kyslíkové trasy

Vo Vyšných Ružbachoch, podobne ako v Bardejovských Kúpeľoch, sa nachádzajú takzvané Kyslíkové trasy. Tri okružné trasy sú rôznej dĺžky, začínajú pri smerovníku medzi Travertínom 1 a Balneoterapiou.

• modrá turistická značka Modrá trasa má dĺžku 3 km – trasa prechádza po okolí kúpeľov.
  • zelená turistická značka Zelená trasa ma dĺžku 2,9 km – trasa prechádza po obci Vyšné Ružbachy
  • červená turistická značka Červená trasa má dĺžku 7,8 km – trasa kopíruje žlté a modré pásové značenie v smere na Soviu Poľanu a vedie väčšinou po nespevnených lesných cestách, takže je potrebná pevná obuv.

Cesta minerálnych prameňov

Cesta minerálnych prameňov vedie aj cez Vyšné Ružbachy, kde sa nachádza Prameň lásky a Prameň zabudnutia. Viac o ceste minerálnych prameňov si môžete prečítať v článku Cesta minerálnych prameňov.

Cyklistické trasy v okolí kúpeľov Vyšné Ružbachy

Vyšné Ružbachy nie sú len rajom pešej turistiky, ale i tej na bicykloch. Celý kataster obce ponúka mnoho značených cyklotrás. Hlavná križovatka cyklistických trás so smerovníkmi sa nachádza pri obecnom úrade vo Vyšných Ružbachoch. Tu si môžete naplánovať svoj výlet.

Zelená cyklotrasa

• smer Kamienka – spevnená asfaltovo-poľná cesta (nevhodné pre cestný bicykel);
  • smer Nižné Ružbachy – asfaltová cesta (vhodná aj pre cestný bicykel).

Aquavelo – žlé stvorcové pozadie / modré C

• v obci Vyšné Ružbachy kopíruje zelenú trasu v smere na Kamienku a žltú cykotrasu v smere na Pánske Lúky (Podolínec) – spevnená asfaltovo-poľná cesta (nevhodné pre cestný bicykel).
Ilustračný obrázok – cyklista

Doprava

Vyšné Ružbachy sa nachádzajú približne 15 km na západ od Starej Ľubovne. Z obce Nižné Ružbachy sem vedie cesta 3. triedy číslo 3124. Zo Starej Ľubovne, z obce Nižné Ružbachy a z Podolínca premáva do Vyšných Ružbách priamy autobusový spoj. Pokiaľ sa sem vyberiete z Kežmarku, rátajte s jedným prestupom.

Parkovanie

Liečebné domy majú parkovacie miesta za poplatok. Prípadne je možné parkovať aj zdarma v okolí. Areál kúpeľov je voľne prístupný bez obmedzení.

Mapa miesta

Postrehy návštevníkov

Jaskyňa v Čube je malá jaskynka, 18m dlhá chodbička, kde naozaj v podstate nič iné okrem pár vápencových bradavičiek neuvidíte. Ale každopádne za prechádzku to stojí, úplne super pre malé deti, keďže dospelý človek musí chodiť pričupený. Z Vyšných Ružbachov je to len cca 40 minút úplne nenáročnej prechádzky. Čiže pre rodinku s deťmi super – máte aj malé jaskynné dobrodružstvo 🙂